Podpora

Podpora

Jak EDUTEN vypadá a funguje?

O EDUTENu povídal Ondra v ořadu Planeta Yó na ČT Déčko. 

Jak můžu EDUTEN získat?

EDUTEN je určen do škol, protože ani sebelepší umělá inteligence nezastoupí učitele. Pokud se vám EDUTEN líbí, řekněte o něm vyučujícím svých dětí. Vyučující nebo škola si od nás EDUTEN může vyžádat na 5 týdnů zdarma. Pak se můžete rozhodnout pro pořízení placené licence. Přesný postup najdete v sekci OBJEDNAT. 

Kolik EDUTEN stojí?

Finský EDUTEN se snaží, aby cena za roční licenci na jednoho žáka odpovídala zhruba ceně za jednu učebnici. V Česku je to aktuálně 295 Kč. Licenci poskytujeme pro třídu, více tříd či celou školu. Lze ji hradit z prostředků OP JAK. Podrobnosti najdete v sekci OBJEDNAT. 

Zvládnu EDUTEN používat i já?

EDUTEN je velmi intuitivní. Nabídneme Vám krátký webinář (45 min) zdarma, ve kterém se v prostředí EDUTENu dobře zorientujete a zvládnete ho rychle využívat na základní úrovni

Hlubší vrstvy, další tipy a sofistikovanější analytiku můžete objevovat postupně. Při práci ve třídě to není limitující. Tipy a návody, jak na to, najdete i tady. 

Jaké jazyky EDUTEN využívá?

EDUTEN nabízíme v angličtině a v češtině. Český tým EDUTEN pracuje na překladu celého obsahu platformy. EDUTEN pro první stupeň ZŠ už je kompletně k dispozici v češtině, některé ročníky 2. stupně jsou také přeloženy, brzy bude hotový celý druhý stupeň. 

Anglicky funguje EDUTEN pro první, druhý i třetí stupeň vzdělávání. Některé české školy si záměrně vybírají anglickou verzi – žáci se pak učí matematiku i angličtinu zároveň.

Jak se děti přihlašují?

Na začátku práce s Edutenem rozdá vyučující každému žákovi / žákyni přístupové kódy – uživatelské jméno a heslo, včetně odkazu a QR kódu pro rychlé přihlášení. Jméno a heslo doporučujeme zejména u menších dětí volit chytře – krátké a pro ně dobře zapamatovatelné.

Tip od Pavlí: Děti si mohou přístupové informace na lístečku vlepit např. na desky sešitu z matematiky nebo žákovského deníku.

Tyto přístupy po vložení žáků do třídy generuje sám Eduten. Je třeba je stáhnout, vytisknout, rozstříhat a rozdat dětem. Jednu kopii doporučujeme nechat u sebe, když někdo přístup zapomene nebo nechá sešit doma.  

K přihlašování ve škole můžete použít PC, tablety i mobilní telefony. Na mobilním zařízení např. na ploše kliknou na aplikaci Fotoaparát a naskenují QR kód ve svém sešitu či deníku. QR kód je přesměruje na stránku s přihlášením. Děti samy vyplní své heslo a mohou začít pracovat. (Prvňáčkům s vyplňováním na začátku pomáháme, ale rychle se to naučí sami.) Ze začátku je na přihlašování třeba vyčlenit více času, ale postupem se z něj stane rychlá rutina.

Jak nastavit znaménka?

Kliknutím na své iniciály (kulatá ikona v pravém horním rohu Edutenu) otevřu nabídku a vyberu Můj profil. Tím se dostanu do nastavení. Tam vyberu v části Regionální nastavení formát data, ale také znaménka, která v násobení a dělení budeme používat, zvolím také typ desetinné čárky. Nastavení uložím (dole na stránce kliknu na Uložit.)

Jak začít novou lekci?

Novou lekci v Edutenu doporučujeme začít vždy stejný den v týdnu  (např. vždy ve středu). Na začátku hodiny představte žákům téma nové lekce. Řekněte si, co budou žáci v lekci trénovat a že mají na získání bronzového poháru přesně týden

Na hlavní stránce v Edutenu (Domů) vyberte požadovanou lekci. Žákům ji zpřístupníte kliknutím na symbol oka u dané lekce. Je-li oko modré, žáci lekci vidí a mohou v ní pracovat. Je-li šedé a přeškrtnuté, lekce se žákům nezobrazuje a pracovat v ní nemohou. 

Najednou může být otevřeno více lekcí. Starší lekce můžete žákům postupně skrýt, aby pro ně byla úvodní stránka přehlednější.

Tip od Toma: Lekce vybíráme tak, aby v nich děti procvičovaly to, co už z hodin dobře znají.  

Tip od Pavlí: Občas se s dětmi domluvíme a na čas otevíráme i lekce starší, aby mohli žáci pracovat na nedokončených úlohách nebo učivo opakovat. 

Eduten za domácí úkol

Filosofie Edutenu je založena na tom, že žáci pracují pravidelně ve škole i doma. Ve škole jim k tomu vyučující vyčlení zpravidla 1 vyučovací hodinu týdně (viz Jak začít novou lekci). Další čas věnují děti Edutenu doma v rámci domácí přípravy. 

V tomto ohledu je nutná spolupráce s rodiči, které vyučující na začátku práce s Edutenem o této skutečnosti informuje. Děti se doma k Eduteu pravidelně vrací tak, aby každý z právě zadané lekce získal nejméně bronzový pohár (hranice toho, kdy je učivo dostatečně procvičeno a zvládnuto). 

Vyučující rodiče informuje o tom, který den v týdnu je třeba mít splněný domácí úkol – dosažení bronzového poháru z dané lekce, stejně tak o tom který den otevírá pravidelně lekci novou. Je skvělé získat rodiče pro podporu domácí přípravy a být s nimi v tomto ohledu v součinnosti. 

Tip od Pavlí: Vyučující může jednou za čas zpravit rodiče i žáky o tom, co Eduten do hodin matematiky přináší. Zajímavě vypadají například informace aka „Za poslední měsíc děti v Edutenu získaly přes 160 pohárů, z toho celkem 23 diamantů. Vypočítaly přes 27 000 příkladů, což vychází průměrně na více než 1 000 příkladů na každého žáka či žačku třídy.“

Jak podpořit motivaci dětí?

Tip od Toma: Abychom zvedli dětem motivaci, můžete každou hodinu matematiky začít tím, že dětem promítnete ANONYMNÍ statistiku aktuální lekce

Ukažte dětem hlavní stránku, kterou okomentujte oceněním za získané poháry.

Tip od Pavlí: Chuť dětí na Edutenu pravidelně pracovat se po úvodním nadšení lehce snížila. Pomohl mi tip od Toma, kdy jsme na začátku každé matematiky začínali hodinu pohledem na společný graf (učitelský vizuál, kde jsou žáci vidět jako barevné tečky). Začala jsem výsledky dětí pozitivně rámovat a mluvila zejména o tom, co se daří a co už je splněno. Např: „Vidím, že 13 žáků z 22 už získalo bronzový pohár, 7 z Vás má dokonce pohár stříbrný a 3 žáci už dosáhli a zlato. Skvělá práce. Na získání bronzového poháru máme ještě 3 dny.“ Abych ve třídě podporovala bezpečné prostředí, nečtu nahlas jména těch, kteří povinný úkol ještě nesplnili. Promlouvám k nim obecně: „Ti, kdo ještě bronzový pohár nemají, mají poslední dva dny na práci.“ nebo je individuálně obejdu a doptám se, jak jsou daleko a co jim brání, aby bronzový pohár získali včas. 

Tip od Toma: Zejména u starších dětí se mi osvědčila varianta, v níž ten, kdo nezíská bronzový pohár ve stanovenou dobu, odchází z výuky z pracovním listem, na kterém je tatáž látka a cvičení, na kterou je zaměřena aktuální Edutenová lekce. S rodiči to můžete komunikovat písemně. Tento text jsem poslal žákovi (do kopie dal rodiče), když nevypracoval svůj týdenní úkol. Rodiče poděkovali za to, že jsem důsledný, a nakonec měl i Jáchym radost, že úkol zvládl (papírový i Eduten). Od té doby už nebyl důvod mu dát papírový.

Jak žáci vědí, na které lekci pracovat?

Po přihlášení do Edutenu se dětem zobrazí seznam lekcí, které pro ně vyučující otevřel/a. Mohou pracovat i na starších lekcích. Aby děti i rodiče poznali, která lekce je aktuální = je zároveň domácím úkolem, využíváme k tomu ikonu vlaječky. Signalizuje, která lekce je právě aktuální. 

Jak gradovat náročnost úkolů?

Práce s Edutenem nabízí nejméně 5 možností gradace. Tady jsou: (způsob 1) Eduten sám dětem nabízí možnost volit si v některých úlohách obtížnost – kliknutím na nižší, střední nebo vyšší obtížnost úlohy si vybírá samo dítě. 

(způsob 2) Další gradaci nabízí na hlavní stránce vyučujícím sekce STREAM UČENÍ. Jak děti pracují, systém analyzuje jejich výkony a nabízí vyučujícímu, aby odsouhlasil jednodušší nebo náročnější úlohy pro vybrané děti. Stačí návrhy přijmout zeleným tlačítkem.

Tip od Pavlí: Někdy je možné gradovat náročnost i dělením dětí do skupin (způsob 3 – viz Jak organizovat výuku s Edutenem?). Žákům můžete otevřít také lekci rozvojovou. Ta je pouze pro dobrovolníky, s vyšší náročností či rozvojovým učivem. (způsob 4) Dětem i rodičům říkám, že jde o práci navíc, která není povinná.

Tip od Toma: (způsob 4) Přidejte žákům lekci z vyššího nebo nižšího ročníku. Když potřebujete něco zopakovat nebo Vám v seznamu lekcí daného ročníku něco chybí, případně když chcete své žáky posunout dál. Na hlavní straně u Lekcí klikněte na 3 tečky a lupou vyhledejte požadované téma, případně Přidat obsah a vyberte lekci z konkrétního ročníku. 

Tip od Toma: (způsob 5) Můžete měnit i nastavení limitů pro získání jednotlivých pohárů. Bronzový pohár je přednastaven na získání 50 % vyřešených úloh. Kliknutím na LEKCE – zelené tlačítko LIMITY se dostanete k tabulce, kde můžete limity měnit. 

V této tabulce můžete nastavit limit pro dosažení poháru pro třídu na jiné skóre vyřešených úloh. 

Tip od Pavlí: (způsob 6) Limity můžete zadávat jednotlivým žákům i individuálně. Stačí v té stejné tabulce kliknout na + OSOBNÍ LIMITY a přes tlačítko + ADD STUDENT přidat konkrétní studenty z kurzu. Limity pohárů můžete nastavovat směrem nahoru i dolů. 

Jak organizovat výuku s Edutenem?

V prvním přístupu je možné dětem jednou týdně zajistit přístup na PC nebo mobilní technologie tak, aby celou 1 hodinu věnovali Edutenu. V druhém je možné pracovat se skupinami či v centrech.

Varianta 1: Celá třída pracuje na Edutenu ve stejný čas, většinou celou hodinu. Ve vyšších ročnících je vhodné dát žákům na práci v hodině minimálně 30 minut (ideálně celou vyhučovací hodinu).

Tip od Toma: Aby se vyučující „jen nedíval“ na to, jak jeho žáci pracují, může tento čas využít např. k individuálním konzultacím s dětmi. Vyzkoušejte např. ŽIDLI PŘÁTELSTVÍ – během práce na Edutenu si vyučující pozve na přátelské povídání postupně jednotlivé děti ze třídy (během 1 hodiny např. 5 i více dětí). Má tak čas společně s dítětem probrat individuálně výsledky žáka či žákyně, písemky, týdenní práci či plánování podpory či rozvoje pro další práci.

Varianta 2: Třída je rozdělena na skupiny, na Edutenu pracuje jen část žáků. Během hodiny se žáci vymění. Tento způsob se osvědčil spíše u menších dětí, které na Edutenu mohou v hodině pracovat i cca 15 – 20 min v rámci 1 vyhučovací hodiny. 

Tip od Pavlí: Jedna skupina dětí pracuje na Edutenu, druhá skupina pracuje s vyučujícím nebo v menších skupinách. Po čase se skupiny vymění. Do skupin můžeme děti nalosovat či je dělit podle úrovně výstupů. Může tak v rámci 1 hodiny vzniknout např. skupina rozvojová a podpůrná k danému tématu. Zatímco rozvojová skupina pracuje samostatně na Edutenu, vyučující s podpůrnou skupinou upevňujeme potřebné učivo. Po výměně skupin pracuje na Edutenu podpůrná skupina a vyučující s rozvojovou skupinou otevírá náročnější výzvy. 

Jak mít přehled, kdo jak pracuje?

K přehledům má vyučující přístup přes sekci ANALÝZA (ikona grafu). Nastavit si může pohled na konkrétní lekci nebo na všechny lekce, na kterých žáci pracovali. Stejně tak může prohlížet analytiku ke konkrétnímu dítěti, případně k celé třídě. 

Při pohledu na VŠECHNY LEKCE a VŠECHNY UŽIVATELE můžeme sjet v náhledu na stránce níž, NAČÍST VÍCE a podívat se na přehled pohárů, které děti z jednotlivých lekcí získaly. Je tak možné rychle zjistit, kdo jak na lekcích pracoval a ve které lekci došel kdo jak daleko. 

Jak žákům generovat diplomy?

Diplomy jsou další z řady externí motivace, kterou si Eduten pro žáky nachystal. Děti se k nim doustanou pouze prostřednictvím svých vyučujících. Tuto motivaci můžete využít v případě, kdy chcete žákům vizualizovat jejich úspěchy – diplomy stáhnete a rozdáte dětem. Postup ve videu.

Tip od Toma: Diplomy využívám například před koncem delšího období, jako je čtvrtletí nebo pololetí, abych žákům a žákyním ukázal, jak poctivě pracovali a kolik úsilí do své práci už vložili

Jak rozvíjet angličtinu?

Do Edutenu může vyučující přidat lekce z jiných kurzů, třeba z těch anglických. Děti tak mohou mít např. otevřenou stejnou lekci v češtině i v angličtině, případně můžete založit přímo i kurz, který jede primárně v angličtině. Na hlavní straně u Lekcí klikněte na 3 tečky – Přidat obsah a vyberte lekci z konkrétního ročníku.